Σάββατο 23 Ιανουαρίου 2016

Η ΑΛΕΠΟΥ ΚΑΙ ΤΑ ΣΤΑΦΥΛΙΑ

Ο Αίσωπος ήταν αρχαίος Έλληνας,  μυθοποιός και μυθογράφος. Θεωρείται ιδρυτής του λογοτεχνικού είδους που σήμερα ονομάζεται  παραβολή  ή αλληγορία. Είναι ο διασημότερος από τους αρχαίους μυθοποιούς, αναμφισβήτητος πατέρας του αρχαίου μύθου. Θεωρείται επίσης ο κορυφαίος της λεγόμενης διδακτικής μυθολογίας. Δεν έγραψε κανέναν από τους μύθους αλλά τους διηγόταν προφορικά.
Πρωταγωνιστές στους μύθους του Αισώπου είναι, κατά το πλείστον, ορισμένα ζώα, όπως η αλεπού, ο λύκος, το λιοντάρι , το ελάφι  κ.ά. Κυρίως είναι διάλογοι μεταξύ ζώων που μιλούν κι ενεργούν σαν άνθρωποι, ενώ υπάρχουν και μερικοί με ανθρώπους ή θεούς. Πρόκειται για μικρά οικιακά αφηγήματα, διατυπωμένα με μεγάλη συντομία. Ο χαρακτήρας τους είναι ηθικοδιδακτικός, συμβολικός κι αλληγορικός. Οι Μύθοι αυτοί έχουν ιδιαίτερη χάρη, θαυμαστή απλότητα κι άφταστη διδακτικότητα. Είναι παρμένοι από τη καθημερινή ζωή και τη φύση. Μέσα τους διακρίνεται το ευρύ, παρατηρητικό  πνεύμα του Αισώπου  κι η ικανότητά του να διδάσκει με μικρές, απλές ιστορίες, που πάντα έχουν στο τέλος κάποιο ηθικό δίδαγμα.






Ακολουθεί ο μύθος σε μορφή ποιήματος:


Κάτω από μια κληματαριά, σταφύλια για να φτάσει,
πηδούσε αδίκως μια αλεπού, που' χε πολύ πεινάσει.
Κι αφού απέμεινε άκαρπη κι η τελευταία προσπάθεια
πήρε το δρόμο της γι' αλλού, λέγοντας με απάθεια:
<< Τσάμπα τσαμπιά κυνήγησα. Το χρόνο μου έχω χάσει,
αφού οι ρώγες που΄θελα  δεν έχουν ωριμάσει>>.
Με παροιμία το' πανε οι άνθρωποι καθάρια:
<< Όσα δεν φτάνει η αλεπού, τα κάνει κρεμαστάρια>>.

Ο μύθος σε μορφή ποίησης άρεσε πολύ στα παιδιά. Ήταν σύντομος, εύηχος και γρήγορα τα εντυπωσίασε. Φυσικά τα παιδιά γνωρίζουν πολύ καλά τους μύθους του Αισώπου. Για το λόγο αυτό εντυπωσιάστηκαν με το γρήγορο αποτέλεσμα. Τα λόγια είναι από το ημερολόγιο του σχολείου μας, με τη φωτογράφιση και σκέφτηκα να το μοιραστώ μαζί σας.

ΙΔΕΕΣ ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑΣ ΤΟΥ ΜΥΘΟΥ

  • Μπορεί να γίνει καταγραφή των κύριων σημείων ή γεγονότων της ιστορίας , όπως: πρωταγωνιστές, πλαίσιο χρόνου, πλαίσιο τόπου, πρόβλημα, σκοπός (γιατί συμβαίνει αυτό;), λύση που βρήκε ο ήρωας, ποιο ήταν το αποτέλεσμα της λύσης, τι έμαθαν από την ιστορία,αν  μπορούν να σκεφτούν ένα διαφορετικό τέλος.
  • Να εντοπίσουν τις  ομοιότητες στις τελευταίες συλλαβές.
  • Να εντοπίσουν τα αντίθετα.
  • Να αναλύσουν τη σημασία νέων λέξεων για αυτά.
  • Να παρατηρήσουν την εικόνα και να την περιγράψουν.
  • Να συνειδητοποιήσουν τι είναι δίδαγμα και να το συνδέσουν με την καθημερινή ζωή τους.
  • Να μιλήσουν για συναισθήματα.
  • Να δραματοποιήσουν τον μύθο.
  • Αφού ακούσουν το μύθο αρχικά , να τον διηγηθούν με περισσότερα λόγια.

Ακολουθούν οι ζωγραφιές των παιδιών.























6 σχόλια:

  1. Όσα χρόνια και να περάσουν τα παραμύθια του Αίσωπου είναι και θα είναι διαχρονικά...ευχάριστα, διασκεδαστικά μα πάνω όλα διδακτικά!
    Μου άρεσε πάρα πολύ Νίκη που ακολούθησες και μία άλλη μορφή παρουσίασης αυτού του μύθου......με την όμορφη ποιητική παρουσίαση κατάφερες να δώσεις άλλη διάσταση στα παραμύθια. Μπράβο σου!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Συμφωνώ μαζί σου Ματούλα. Ευχαριστωωωωωωωωωωώ!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. ευχαριστώ πολύ για την τιμή που μου κάνατε να επιλέξετε την έμμετρη απόδοση από το βιβλίο μου 100 ΜΥΘΟΙ ΤΟΥ ΑΙΣΩΠΟΥ. Η ικανοποίησή μου είναι διπλή διαβάζοντας για τις θετικές αντιδράσεις των παιδιών στο άκουσμα της ποιητικής απόδοσης του αισώπειου μύθου...Καλή Ανάσταση να έχετε...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Σας ευχαριστώ πολύ εγώ πρωτίστως. Πράγματι τα παιδιά είναι ενθουσιασμένα με την έμμετρη απόδοση. Δεν γνώριζα ότι είναι δικά σας διότι δεν το έβλεπα γραμμένο κάπου. Επειδή θα το συνεχίσω του χρόνου θα είναι και υπογεγραμμένο από εσάς. Ευχαριστώ για το σχόλιό σας ! Χρόνια σας Πολλά με υγεία και αγάπη!

      Διαγραφή