Τετάρτη 25 Φεβρουαρίου 2015

ΗΡΘΕ ....ΗΡΘΕ.....Η ΣΑΡΑΚΟΣΤΗ.............

Ήρθε και η στιγμή να φτιάξουμε και το δικό μας αυτοσχέδιο ημερολόγιο που μετράει τις εβδομάδες της Σαρακοστής και δεν είναι τίποτε άλλο από την Κυρά Σαρακοστή. Το Μεγάλο Σάββατο έκοβαν και το τελευταίο της πόδι ( ελληνικό έθιμο) και το έβαζαν μέσα σε ξερό σύκο από αυτά που είχαν αποξηράνει το καλοκαίρι ή στο ψωμί που έψηναν για το βράδυ της Ανάστασης.
Όποιος το έβρισκε στη φέτα του ψωμιού που του αναλογούσε ή στο σύκο που έπιανε στην τύχη από το καλάθι, θα του έφερνε τύχη.
Συζητήσαμε και καταγράψαμε τα Σαρακοστιανά εδέσματα, κάνοντας αναδρομή στο τραπέζι της Καθαρής Δευτέρας.
Στη συνέχεια αποφασίσαμε να φτιάξουμε την Κυρά Σαρακοστή της τάξης μας. Ένα παιδί χρησιμοποιήθηκε ως πατρόν, ένα άλλο ως σχεδιαστής , ( εδώ βοήθησε και η κυρία για να φτιάξει τα σταυρωμένα χέρια) και φυσικά υπήρξαν αρκετοί και αρκετές μόδιστροι και μοδίστρες για να την τελειοποιήσουν.





Ζωγραφίζουμε σαρακοστιανά τρόφιμα.......



Κολλάμε και αριθμούμε τα ποδαράκια......



Στοπ, τι να θέλει να μας πει αυτή η παλάμη; Είναι της Κυράς Σαρακοστής και περιμένει να το ανοίξουμε........


<< Χρησιμοποίησα και κόλλησα πολλά φύλλα για να φτιάξω μια μεγάλη Σαρακοστή>>, είπε η Εύα.


Γράφει : Η Κυρά Σαρακοστή έχει 7 πόδια.


Οι Σαρακοστές των παιδιών που ανταποκρίθηκαν στο κάλεσμά μου.......


Προτίμησε να τη ζωγραφίσει για να είναι πιο όμορφη. Και είχε δίκιο.......



Όλα εκτίθενται στην πόρτα μας. Έτοιμες οι Σαρακοστές μας........

Ώρα για μαθηματικά παιχνιδάκια.
 Ορίζουμε 5 καρέκλες. Ένα προνήπιο επιλέγει τόσους συμμαθητές του όσες είναι και οι καρέκλες. Ακούγεται η διαμαρτυρία του Γιώργου :<< Και πού θα κάτσω τώρα εγώ που έχουν καθήσει οι άλλοι;>>. Τίθεται ο προβληματισμός : << Τι θα κάνεις τώρα Γ. Τ.; Γιατί συνέβη αυτό;>> . Συνειδητοποιεί ότι φώναξε ένα παιδί παραπάνω και δεν χωράει στις καρέκλες. << Δεν είναι ίσα, είναι λιγότερες οι καρέκλες και φώναξα περισσότερα παιδιά. Φύγε , βγες έξω>>. Όμως  είναι σιωπηλός και μετά διστακτικά ρωτάει: << Κυρία να βάλουμε άλλη μία καρέκλα και για τον Γιώργο;>>. Η καρέκλα μπαίνει στη θέση της και είναι όλοι ευχαριστημένοι. Μετράμε τις καρέκλες , μετράμε και τα παιδιά , είναι 6 όλα και ίσα , συμπληρώνουν. Γράφουν τους αριθμούς και τους τοποθετούν στην αντίστοιχη θέση του παιδιού. Μιλάμε για τα τακτικά, πρώτος , δεύτερος ......
Στο ρυθμό σηκώνονται και τρέχουν, στην παύση κάθονται . Είναι όλα στη θέση τους όπως και πρώτα. Ζητείται να κάνουν την ίδια δραστηριότητα και να καθίσουν όπου βρουν. Παρατηρούμε τις αλλαγές, ποιος είναι τώρα πρώτος , ποιος δεύτερος κ.λπ. Κάνουμε αντιστοιχίσεις , παιδιά , καρέκλες και αριθμούς. Γίνεται προσέγγιση της έννοιας τόσα.......όσα........



Τοποθετώ παιδάκια και χαρταετούς στο πάτωμα. Γνωρίζουν ότι κάθε παιδάκι είχε και τον χαρταετό του. Παρατήρησαν , ( όσα πρόσεξαν), ότι στο πάτωμα τοποθετώ μονούς χαρταετούς και κάποια άλλα σχέδια τα βάζω στην άκρη. Τίθεται ο προβληματισμός: << Τώρα είναι τόσοι οι χαρταετοί όσα και τα παιδάκια; Είναι κάτι περισσότερο ή λιγότερο και πως θα το μάθουμε;>>. 
Διάφορες απαντήσεις: << Είναι ίσα γιατί κάθε παιδί είχε τον χαρταετό του>>, << Όχι , είναι περισσότεροι οι χαρταετοί γιατί η κυρία έβαλε και κάποιους παραπάνω>>. << Θα δώσουμε σε κάθε παιδάκι έναν χαρταετό>>.



Γίνεται η αντιστοίχηση και πραγματικά περισσεύουν δύο χαρταετοί. ΄Αρα είναι περισσότεροι οι χαρταετοί από τα παιδιά. << Τι να τους κάνουμε; >> και τα παιδιά απαντούν << Θα πάρουμε δύο παιδιά από το πλάι ,εκεί που τα έχεις κυρία ( τα είχα έξω από την δραστηριότητα) και έτσι όλα θα είναι ίσα>>.
 Να τους χαλάσω χατήρι;;;; Δεν γίνεται..........






7 σχόλια:

  1. Όλα πολύ ωραία Νίκη μου αλλά ειδικά οι Σαρακοστές σας καταπληκτικές!!! Πάντα τέτοια και Καλή Σαρακοστή!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Μπράβο σας Νίκη!!!Πολύ μου άρεσαν οι Σαρακοστές σας!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Yπέροχες Σαρακοστές!!!πολύ ωραία και τα μαθηματικά σας!!!
    ΜΠΡΆΒΟ ΣΑΣ!!!!!!!!!!!!!!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Σας ευχαριστώ κορίτσια. Καλή Σαρακοστή με ΥΓΕΙΑ...........

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Κταπληκτικές Σαρακοστές και όλα όσα κάνατε!!!!!Μπράβο Νίκη!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή