Πέμπτη 4 Δεκεμβρίου 2014

ΠΕΦΤΕΙ Η ΒΡΟΧΗ.............

Κι ενώ διανύουμε Χριστουγεννιάτικη περίοδο , εγώ επιμένω σε άλλου είδους αναρτήσεις. Ο λόγος είναι και πάλι ότι τρέχω πολύ. Σε προηγούμενη ανάρτηση είχαμε ασχοληθεί με τους ανέμους. Στη συνέχεια αποφασίσαμε ν' ασχοληθούμε και με τα σύννεφα. Αρχικά τα παιδιά είδαν το παρακάτω βίντεο και έβγαλαν το ακόλουθο συμπέρασμα: << Η ένταση του αέρα επηρεάζει την κίνηση των σύννεφων >>.

Αποφασίσαμε να βγούμε έξω από την τάξη μας και να φωτογραφήσουμε τα σύννεφα στον ουρανό. Ευχαριστήθηκα  διότι το κάθε παιδί κράταγε με προσοχή τη φωτογραφική μηχανή , επικεντρωνόταν και τράβαγε τη φωτογραφία του. 



Μπαίνοντας στην τάξη , το κάθε παιδί παρατηρούσε τη φωτογραφία του στον υπολογιστή και μας έλεγε τι << έβλεπε>>. Δυσκολεύτηκαν στο να κατανοήσουν ότι πρέπει να απομονώσουν κάποια στοιχεία στη φωτογραφία τους και με την παρατηρητικότητά τους και άλλα με τη φαντασία τους ν' ανακαλύψουν τι κρύβεται στα σύννεφα και με τι μοιάζουν. Αφού το κατανόησαν η φαντασία τους απογειώθηκε. Οι απαντήσεις των παιδιών σ' αυτά που τράβηξαν:
Δήμητρα Π. - Κύκλους
Κων/νος - Πεταλούδα
Ζώης - Κάμπια
Νικόλας - Γραμμές
Τάκης - Βέλος
Άγγελος - Καπνός από πύραυλο
Μαριάννα - Σαλιγκάρι
Μαρία Φ. - Ήλιος
Νικολέτα - Νεράιδα
Βαγγέλης - Αυτοκίνητο
Μαρία Μ. - Πόνι
Φίλιππος - Αυτοκίνητο που τρέχει στο δρόμο
Νυμφική - Σχολείο με μαθητές
Ορφέας - Χάρτης με συννεφένια νησιά
Γιώργος Γ. - Θυμωμένος άνθρωπος 
Νίκος - Μηχανή και ένα αεροπλάνο
Στέφανος - Μια χώρα , την Ιταλία
Νεφέλη - Χορτάρι και λουλούδια
Αγγελική - Σπίτι
Γιώργος Σ. - Λαμπερό αστέρι
Γιώργος Τ. - Άνθρωποι που κοιμούνται
Εύα - Άνθρωπος που πάει το σκυλάκι του στο σπίτι.

Στη συνέχεια αποφασίσαμε να φτιάξουμε τα δικά μας συννεφάκια και να στολίσουμε την τάξη:











Στις ελεύθερες δραστηριότητες απέδωσαν ελεύθερα τις εμπειρίες τους.






Την επόμενη μέρα παρατήρησαν εικόνες από το διαδίκτυο , σχετικές με σύννεφα και ακολουθήθηκε η ίδια διαδικασία, όπως  παραπάνω. Μόνο που τώρα σκέφτονταν και παρατηρούσαν πιο αποφασιστικά σε σχέση με τη χθεσινή μέρα. Παραθέτω κάποιες ενδεικτικές εικόνες:







Τα παιδιά παρατήρησαν : χελώνα, καρδιά, θάλασσα με κύματα, έρημος, πάγος, πασχαλίτσα, αερόστατο, σκαλοπάτια, πάπια ή χήνα, παπάκι που πάει στη θάλασσα, ανεμοστρόβιλος, σκορπιός, παζλ, παγωτό, καρδιά πάνω σε σκουλήκι, χνάρι, δρόμος, έκρηξη, βουνό, χιόνι, άγαλμα γυναικείο, χιονονιφάδες, φώτα.

Στη συνέχεια είδαν το εξής βίντεο:



Αποφασίσαμε να το δραματοποιήσουμε. Σχεδίασα στο πάτωμα ένα σύννεφο

Στη συνέχεια 4 παιδάκια γίνονται σταγονίτσες μέσα στο σύννεφο.

Πέφτουν πολύ αργά από το σύννεφο και ξανασηκώνονται από τον αέρα μέσα στο σύννεφο.


Κάποιες πέφτουν , συγκρούονται , ενώνονται.


Μεγαλώνουν, βαραίνουν, πέφτουν από το σύννεφο


και τότε βρέχει.






Συζητάμε για το έθιμο της Παναγίτσας Μπιρμπιρίτσας. Τα παλιότερα χρόνια, σε περίοδο αναβροχιάς, τα παιδιά γύριζαν στους δρόμους παρακαλώντας για βροχή. Ένα από αυτό ήταν γεμάτο πρασινάδες  και το ονόμαζαν Παναγίτσα Μπιρμπιρίτσα. Οι άνθρωποι , έβγαιναν στα παράθυρα των σπιτιών τους και το ράντιζαν με νερό. Τραγουδάμε και δραματοποιούμε:




Τα παλιά τα χρόνια τόσο οι άνθρωποι όσο και τα ζώα έβρισκαν τι καιρό θα κάνει παρατηρώντας τη φύση.  Έτσι μιλήσαμε για τη συμπεριφορά της αγελάδας, των ποντικιών, των γουρουνιών, των μελισσών,  των γάτων και των σκύλων, των πουλιών. Τα δραματοποιούμε:


Γινόμαστε αγελάδες και καταλαβαίνουμε ότι θα βρέξει, γι'αυτό τρώμε καθιστές.


Γινόμαστε γουρουνάκια και τρέχουμε ανήσυχα μέσα στο χοιροστάσιο , αναστατώνοντας τους πάντες.


Γινόμαστε ποντικάκια , φεύγουμε από τον αγρό και ψάχνουμε σπίτι να κρυφτούμε.


Γινόμαστε γάτες και νιαουρίζουμε, σκυλιά και γαβγίζουμε.


Είμαστε πουλιά και πετούμε χαμηλά. 

Την ώρα του διαλείμματος, μία έκπληξη περίμενε τα παιδιά. Μια μελισσούλα που περπάταγε στην αυλή μας. Εκείνη την ημέρα είχε πυκνή συννεφιά. Τα παιδιά φώναξαν ότι δεν μπορεί να πετάξει γιατί δεν είχε ήλιο και δεν μπορούσε να προσανατολιστεί για τη φωλιά της. Και χάρηκα , διότι θυμήθηκαν αυτό που είχαμε συζητήσει στην τάξη. Αποφασίσαμε να μην την ενοχλήσουμε καθόλου, μήπως και βγει ήλιος κι έτσι μπορέσει να πετάξει για τη φωλιά της. Φυσικά , έτρεξα με τη φωτογραφική μου μηχανή.







5 σχόλια: